"Dobroć serca jest tym, czym ciepło słońca: ona daje życie." H. Sienkiewicz

AKTUALNOŚCI

info 634
[info nr 634][Autor: p. E. Szopa][Dodano: 19.06.2017r. 10:01]
Radośnie, kolorowo i rodzinnie!
W dniach 25 – 26 maja 2017 roku grupa uczniów klas trzecich gimnazjum uczestniczyła w warsztatach przyrodniczo-historyczno-astronomicznych na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej.

Celem warsztatów było zapoznanie się z osobliwościami historycznymi i przyrodniczymi szlaku Orlich Gniazd. Zaplanowano również nocne obserwacje gwiazdozbiorów na niebie. Większość obiektów określanych mianem Orlich Gniazd powstała za panowania Kazimierza Wielkiego. Zamki miały strzec granicy Królestwa Polskiego oraz jego stolicy - Krakowa.

Nasza grupa zwiedziła i zapoznała się z historią dwóch najbardziej interesujących i malowniczych Orlich Gniazd: ruin zamków w Ogrodzieńcu oraz w Smoleniu. Będąc na zamku w Smoleniu poznaliśmy także osobliwości przyrodnicze rezerwatu Smoleń, z jego piękną buczyną sudecką i charakterystycznym dla niej gatunkiem żywca cebulkowego.

Z chronionych gatunków roślin spotkaliśmy tu m.in.: bluszcz pospolity, kokoryczka okółkowa, kopytnik pospolity, obuwik pospolity, marzanka wonna, wawrzynek wilczełyko oraz paproć zanokcica zielona, czy języcznik zwyczajny. Całość rezerwatu pięknie zaprezentowała się nam na wzgórzu zbudowanym z wapieni jurajskich, licznych ostańców, szczelin i wgłębień. Pod koniec dnia pełnego wrażeń udaliśmy się do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Smoleniu. Tutaj czekało na nas ognisko, przy którym spędziliśmy miłe chwile, w oczekiwaniu na pojawienie się gwiazd, gwiazdozbiorów i planet na niebie. Późnym wieczorem prowadziliśmy obserwację nieba. Umilały ją: jasno świecący Jowisz oraz przelatująca nisko nad ziemią Międzynarodowa Stacja Kosmiczna ISS. Z głębi lasu dochodziły do nas złowieszcze odgłosy sowy.

Drugi dzień obfitował również w liczne atrakcje. Po śniadaniu udaliśmy się na warsztaty w Dolinie Wodącej wraz z jej znaną jaskinią Biśnik, w której znaleziska bytowania człowieka pierwotnego datuje się wstępnie się na ok. 270 tysięcy lat. Następnie udaliśmy się do Jaskini Wierzchowskiej – największej jaskini Jury Krakowskiej. Jej wnętrze budziło zainteresowanie wśród naukowców już w XIX w. Posiada ona najdłuższą trasę turystyczną ze wszystkich jaskiń w Polsce. Trasa zwiedzania prowadziła nas krętym Przesmykiem Długim poprzez Salę z Kotłami i Hotelikiem - do największej komory jaskiniowej - Sali Balowej i dalej do Sali Człowieka Pierwotnego.

To tutaj w namulisku natrafiono m.in. na kości niedźwiedzi jaskiniowych, hien oraz innych zwierząt występujących na tym obszarze w epoce lodowcowej, a także materialne dowody intensywnego osadnictwa w epoce neolitu (ok. 7 tys. lat). Dużą atrakcją są również występujące w niej nietoperze (głównie podkowce małe) oraz pająki Meta Menardi – prawdopodobnie jedne z najbardziej jadowitych gatunków pająków występujących na terenie Polski. Zwiedzana przez nas jaskinia posiada status pomnika przyrody na terenie Jurajskiego Parku Krajobrazowego "Dolinki Podkrakowskie".

Nasze warsztaty należały do udanych, a piękną i gościnną Jurę z pewnością będziemy odwiedzać.

info_634

Opracowanie: Uczniowie biorący udział w warsztatach.
Zdjęcia: Karol Bociek
Copyright by Marcin Gorzawski and G4. All rights reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone.